ingrita

Betyg A-F

Jag har ju skrivit innan om betyg och kommenterat lite om det nya betygssystemet som är på ingång nästa år. Nu ska man bedömas enligt A-F där A är bäst.

Jag har just kommit tillbaka från spanskalektionen där jag läser tillsammans med gymnasieelever. Läraren hade nyligen varit på konferens i Stockholm och hade bland annat lyssnat på nya reformer inom skolan och det nya förslaget till betygssättning. Jag yttrade min irritation på idén om detta och fick typ alla gymnasieeleverna emot mig. Lite förvånad blev jag faktiskt. Jag ville inte utveckla det mer på lektionen, det är ju trots allt spanska vi skulle ha, inte betygsdebatt. Men nu vill jag försvara mig lite, eller förklara hur jag menar. Kommentera gärna!

Den stora protesten mot min ögonrullning var väl att betyget blir i flera steg, vilket ger tydligare och rättvisare gradering. Ok, det håller jag med om. Om man läser på lite om förslaget, närmar vi oss den betygskodning jag hade när jag pluggade under sjuttio- och åttiotalet. Det var i fem steg, graderat i 1-5 där 5 var bäst. Det blir ju detsamma i det nya kommande förslaget eftersom F ska räknas som underkänd.

Varför jag tycker det är löjligt att ändra betygssystemet är att den radikala förändringen är att man räknar med nya koder. Graderingen är  i princip densamma, man har fem steg istället för tre värdegrader (G-VG-MVG kontra A-E, där IG och F är likvärdiga). Varför hålla på att fippla med bokstäver, bokstavskombinationer överhuvudtaget. Du kan gradera enligt S, M, L osv eller X, Y, Z etc eller vad du vill kalla det. Graderingen är ju fortfarande bäst, sämst, medel, medelminus, medelplus osv. För mig är VG detsamma som medel, MVG bäst, G är sämst. Däremellan blir VG+ likvärdigt med B eller 4 (från min skoltid).

Om man tittar på jämförelsetabellen så ska ett A eller MVG räknas som 20 i poäng, VG+ eller B borde då bli 17,5. Kanske man inte räknar det där pluset i VG och då kan jag verkligen förstå att det nya systemet är efterlängtat. Å andra sidan förekom ”stark fyra” eller ”svag femma” på min tid, som heller inte kunde räknas ihop rättvist i betygsgenomsnittet. Det stod ju ändå 4 eller 5 på slutbetyget.

Jag är däremot glad att dagens och kommande betygssystem fortsätter att mäta individens kunnande och inte efter klassens kollektiva kunskaper. Som jag skrev i ett tidigare inlägg här, när jag pluggade så baserades betygen av provresultaten på hur bra man var i förhållande till klassen. Det betydde alltså att hela klassen skulle ha i snitt 3,0 (VG eller C) i resp ämne. Man kunde alltså inte dela ut hur många femmor (MVG) etc som helst i klassen.

Och så länge betygen inte baseras på det orättvisa sättet så tycker jag det är lite löjligt  att ändra bokstavskombos till en annan. Dessutom ska de ju i slutändan ändå omvandlas till poäng vid snittberäkningen, ett onödigt moment… Varför inte ha betyget satt i betygspoängen istället, helt enkelt?

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

