puh, kurserna avslutade…

Fast egentligen inte. Dessa två ämne jag gnetat med – vektorgrafik och kodningsspråk – har varit riktiga utmaningar. Ironiskt nog är det väl de två ämnen jag borde klara galant som blivande webmaster, men dessa två tentor kommer jag att få skriva om.

Ändå har jag suttit typ tjugo timmar varje dag och försökt förstå dessa kodspråk – ActionScript, JavaScript, html, xml, css… ActionScript som pratar med Flash och vektoranimerngar är ett lättare ”språk” än html, men felsökningsfunktionen i programmet (Flash) är inte dess starka sida. 80% av min tid har gått åt att dechiffrera programmets hieroglyfer om dess problem i scriptet. Börjar på allvar misstänka att det faktiskt är buggar i programmet snarare än i min hjärna.

Html med flera av språken har varit lättare att förstå, men tyvärr fick detta försakas pga felsökningar med en idiots envishet i det andra programmet.

Därför har det varit väldigt inaktivt på bloggen, hemskt ledsen för det. Kurserna som startar idag handlar om databasteknik och blogging. Så jag får väl blogga igång mig lite nu. Databaslösningar har jag väldigt låga förväntningar på, har hört att det ska vara ybertråkigt. Å andra sidan var html roligare än vad jag trodde.

Igår ringde den äldsta sonens wife-to-be Hanna. Hon tyckte det var synd om mig, eller oss, som bara jobbar hela tiden. Hon bjöd hem oss på söndagsmiddag. Vilken bra tanke, alltid en hjälp att slippa laga mat mitt i allt pluggande/tentaskrivande/jobbande. Det bjöds på äkta husmanskost á la vildsvinskotlett, kokt potatis och kokta grönsaker och brunsås. Ingen mat jag går i taket av, känd som jag är att inte precis gilla svensk husmanskost. Men jag har heller inte sagt att jag hatar det. Ibland är det gott. Jag har fått sådan här mat varje dag under min uppväxt, både hemma och i skolan, jag är glad att jag har fått smaka av mitt nationella matarv. Det jag minst gillar är panerade fläskkotletter, vilket vi åt i princip var fredagkväll för då firade vi helg. Nu hatar jag panerad fläskkotlett haha! När jag var liten älskade jag bruna bönor med stekt fläsk. Det kan jag numera vara utan också! Däremot är fläskpannkaka med lingonsylt,  sjömansbiff, kalops (dock inte den sen- och broskfyllda varianten man fick i skolan), ärtsoppa fortfarande bland favoriterna…

Den mat jag gillar främst landar nog i den franska husmanskosten: Moule moulineure, creme ninon, löksoppa, ankbröst, entrecote (som man får på ett visst ställe i Paris)… Ah, nu måste jag berätta om det!

Jag har ju varit med arbetet några gånger på modemässor i Paris. En av tjejerna som var med, tipsade om ett jättemysigt ställe på en tvärgata till Champs-Elysee. Vi traskade tid, lång kö ut på gatan! Vilket är konstigt, parisare köar inte till restauranger. Stället heter L’Entrecote och som av namnet att döma är det deras specialitet. Det är det, det är nämligen det enda de serverar! Så när man beställer får man bara frågan: ”Hur vill ni ha den?”. Den serveras i strimlor i dragondränkt smörsky och pommes frites förstås. Fransmännen lapar i sig denna sås, en baguette att dra upp det sista med går alldeles utmärkt. Och det är fantastiskt gott, jag förstår verkligen varför parisarna köar. Jag tror att detta är deras hemsida: www.relaisentrecote.fr

La Couronne är väl därför min favoritkrog i Malmö, det är så nära ett franskt bistro man kan komma i lilla Malmö. De serverar inte entrecote på det viset men musselsoppan har de och den är i princip lika god som i Paris. www.lacouronne.se

One thought on “puh, kurserna avslutade…

  1. Monica Lindhe skriver:

    T o m jag tycker lite synd om dig. Även jag har en gång i tiden lärt mig sådana där kodningar, som jag aldrig använt sedan. Idag minns jag inte ett tecken, men det ser snyggt ut på CV:et…. Tacka vet jag engelska!!😉

Kommentera

