Nu går jag in i tentadimma

Denna vecka avslutas två kurser med varsin tenta. Den ena handlar om databasteknik och den andra handlar om digitala tjänster. Databasteknik har varit relativt rolig, men den startade med mycket strul. PCn var till exempel sjukskriven just då, så det blev massa onödig problemlösning de första veckorna för den kursen. SQL-satser är dock roligt, men det omfattar bara hälften av den kursen. Jag kommer att få göra omtenta på den.

I den andra kursen har vi fått lära oss om digitala distributionsformer, dvs nätlagring, molntjänster, hur Facebook, Twitter, bloggar, wikis, podcasting osv verkligen fungerar. Vi fick välja två områden att fördjupa oss i, läs mer om detta i min kursblogg. Först uppfattade jag kursen lite flummig och tyckte att ämnena var väl ganska uppenbara, men faktum är att denna kurs tar mycket tid i anspråk. Särkilt då att allt man skriver måste refereras och då enligt Harvard. Vi har en miniguide på 25 sidor att tillgå hur man refererar citat, elektroniska texter, från böcker, från tidskrifter etc, etc. Kan säga att det bläddras flitigt i den. All information vi sammanfattar i våra respektive kursbloggar ska vara refererade och emellanåt känns det som innehållet av våra slutsatser är ointressanta, viktigast är att referenserna är skrivna korrekt. Punkt, kolon, komma etc ska vara placerat rätt. På den nivån är det. Och det tar lika lång tid att skriva dessa referenser som att plocka fram research. Men hela utbildningen totalt kräver ju referenshantering – enligt Harvard – och nu lär vi kunna göra det efter djupdykning i denna kurs. Känns ju tryggt att veta när jag ska söka jobb senare, att jag kan faktiskt referera enligt Harvard!!

Jag gjorde ett kort avbrott för att gå ut och hämta posten. Skrattade för mig själv när jag kom tillbaka till mitt nuvarande tillhåll vid pcn. Behöver jag ett större skrivbord eller är min hjärna för liten?

På golvet ligger pärmar, böcker, utskrifter, papper uppslagna och utspridda. Datorn är knappt synlig för alla papper, böcker, pärmar, diverse småsnask etc som man svullar på under tiden man bloggar, surfar, skriver essäer etc. (Ja, jag tog bort lite av snafset, vill inte avslöja mina värsta laster. Ni som känner mig förstår då att chipspåsen är borttagen… usch! Det var bara några stycken kvar från helgen, vad ska man göra, de kan bli gamla ju. Mögla och sånt…). Nu syns bara min sunda del av mig, tihi! Men notera att klementinerna trots det är orörda.

Det ironiska med denna kurs är att den dragit med sig ett otal utskrifter, vilket borde vara ologiskt då man fokuserar på digitala tjänster. Tanken med dessa är väl att pappershanteringen ska minskas, man ska lagra informationen på nätet i molntjänster och dylikt och inte i tråkiga pärmar. Jag som hatar pärmar har snart fyllt två pärmar med material för bara denna kurs!

Jag tycker själv att jag har vana att lagra filer i datorn resp i min portabla backup osv. Men det har varit ohållbart i den här kursen, ämnet till trots, då man skall relatera till länkar hit och dit, ha koll på input från kursarnas bloggar som givetvis finns på flera olika platser. Harvardguiden bläddras i förjämt. Vissa artiklar uppdateras eller försvinner under tiden man jobbar med dem, att ha dem utskrivna och organiserade i pärmar fungerar då bäst. Det hade heller inte räckt med att ha artikellänkarna etc öppna i datorn, det är svårt att få översikten.

Det hade inte funkat för min del att ha ett tiotal länkar öppna samtidigt som jag kanske har lika många bloggar igång samtidigt. Där går gränsen för min simultanförmåga. Jag sitter dessutom vid pcn som inte hjälper till med överskådligheten och användarvänligheten heller – så fick jag det sagt också. Dock borde jag ifrågasätta om mitt skrivbord motsvarar den bättre lösningen…

Kommentera

