Syrlig yoghurt och kultur…

Läste i Sydsvenskan om mejeriföretaget som nu ska stämmas för att det visar sig att det var visst en grek och inte en turk de har använt som modell för deras turkiska yoghurt! Jag har köpt denna produkt länge, måste ha funnits på marknaden i minst fem år. Jag höjer lite på ögonbrynen när jag läser om stämningsansökan på femtio miljoner kr!!

För det första har väl mannen som fotograferats fått ett arvode och förhoppningsvis har det gjorts avtal om hur fotot och hans ansikte ska användas och betalts därefter.  För det andra är han klädd i turkiska attribut, så jag har svårt att förstå förvåningen. Jag kan misstänka att det säkert är känsligt av religiösa skäl kanske, men som sagt, attributen är inte ditretuscherade i efterhand. Gubben måste ha varit medveten om vad han fotograferats som. För mig är ändå gubben bara en symbol för turkiskhet, jag hade ändå inte som konsument brytt mig om ifall han är från/bor någon annanstans, vilken tro han ev har, om han pratar svenska osv.

Jag har köpt denna youghurt länge, tycker den har god syra och den har sedan länge ersatt creme fraiche i min matlagning. Den har inte tillsatts geleringsmedel – vilket jag tycker är positivt – som många liknande produkter har.

Nu när den här nyheten har dykt upp, har mitt fokus hamnat på förpackningens utseende och jag slås av hur otroligt ful design den har. Fotot är amatörmässigt beskuret och frilagt. Designen har en kakafoni av typsnitt, skuggningar, konturer runt bokstäver pga ogenomtänkt utformning… Egentligen borde jag sluta köpa den enbart pga sin fula förpackningsdesign. Mitt förslag till mejeriet är att göra en redesign. Nu! Jag hjälper er gärna. Vet redan hur det ska se ut…

På Sydsvenskans artikel på hemsidan finns även en kommentar från en blogg, vars resonemang är intressant.

Publicerat i: mat

Lämna en kommentar