Betyg…

Läste en insändare imorse om betygets vara eller icke-vara. Vad jag förstår ska nu betygsättningen ändras igen. Nu ska man tydligen gradera från A-F där A är bäst. Hurra, då blir det mycket lättare att lära sig, kunskapsspridningen måste ju verkligen bli bättre genom detta radikala grepp!

Insändaren menar att inlärningssförmågan och resultaten sitter inte i om man värderar i siffror, förkortningar eller efter alfabetisk skala. I slutändan är det bara ett sätt att gradera. Personligen kan jag tycka att det är löjligt, varför inte helt enkelt ha siffror, man ska ju ändå räkna ut ett snittbetyg. Lite onödigt att omvandla symboler, bokstäver med mera, inte sant?

På engelska-lektionen nyligen (jag läser ju EngB på KomVux, utöver allt annat pluggande), skulle vi ha en debatt om betyg i grundskolan. Vi är för det mesta en tio elever i klassen och nu delades klassen in i två grupper – för och emot. Jag hamnade i emot-gruppen. Jag är för. Det ironiska var att när vi i vår grupp spånade på emot-argument fick vi ihop en lång lista, men när vi för säkerhets skull, spekulerade i vad fördelarna med betyg kunde vara, fick vi kanske ihop tre argument.

Vår lösning var att man bland annat krävde mindre klasser och mer engagemang från lärare. Man skulle inte jobba i block, dvs råplugga en period tills ett avslutande prov, därefter påbörja ett nytt ämne och inget repeteras från föregående avsnitt/ämne efter det. Man skulle istället ha tester som visade vad man kunde och från dem basera kunskapen individuellt, när man klarat testet avancerar man vidare till nästa nivå. Likadant när man senare söker in till gymnasium, högskola osv, har man kunskapstest i stil med nationalprov anpassat för vad det är man söker in på. Likadant när man söker jobb, man får göra arbetsprov.

Efter debatten, blev vi emot-are tydligen så uppeldade, vi hade övertygat oss själva. Det var inte så dumt ändå med att slopa betygen. Dock ”vann” för-betygarna, men det var ju å andra sidan läraren som valde det…

Nåväl, jag är fortfarande för betyg – eller kunskapsvärdering är kanske ett bättre ord. På min tid, för längesen, betygsattes man efter hur man var i förhållande till resten av sin klass. Smaka på det, förstå hur galet det var! Vi hade tydligen gott om snillen i klassen, eftersom ett prov kunde resultera i en 3:a (typ G) om man hade kanske 97 rätt av 100. Då var betygen satta från 1 till 5, där 5 var bäst. Jag gick ut nian med ett medelvärde på under 3.0. Jag kämpade på och pluggade hårt, men till ingen nytta. På gymnasiet kom jag således bara in på de kurserna som hade lågt snittintag (läs intelligensbefriade program). Jag var hänvisad till gymnasium i Lund dessutom – universitetsstad, många sökande osv – två av orsakerna som skickade upp intagningspoängen rejält. På dessa två år öppnade jag knappt några böcker men fick 4,6 i snitt! Fortfarande värderad efter nivån i klassen. Definitvit inte efter mitt verkliga kunnande…

Nu när jag skulle söka in till högskolor ifjol krävdes gymnasiebetyg! Jag undrar vad mina betyg för 25 år sedan kan berätta om mina kunskaper idag. Vissa utbildningar krävde dessutom treårig gymnasial engelska. Konstigt att det inte räknas att man jobbat på internationella företag i över tio år… En annan utbildning på Malmö Högskola kom jag inte in på för jag hade inga betyg från deras grundkurs. Nä, jag har bara jobbat med ämnet i 25 år, det duger ju inte. Jag fick i alla fall göra ett test som bevisade att jag verkligen inte behövde slösa tid och plats på grundkursen!

Inga av de jobb jag sökt har jag fått med hjälp av betyg (hade ju varit konstigt…) utan jag har fått göra arbetsprov istället. Tack och lov! Det måste ju vara en relevantare värdering.

Som slutsats är jag i alla fall glad att jag inte har betyg i EngB 100 p, än. Jag har mycket nytta  av kursen på alla sätt, vi skriver bl a essäer, rapporter osv. Och det gör jag ju även på högskolan (på svenska dock) och det jag lär mig i engelskan nu har jag nytta av när jag skriver uppsatser med mera på högskolan.

Jag fick ju för den delen göra ett nivåtest för att bestämma vilken engelska jag skulle läsa! Inga gamla betyg användes här heller… Bort med betygen!

One thought on “Betyg…

  1. Monica Lindhe skriver:

    Du vill väl inte antyda att jag var partisk som domare??! Jag hade gärna sluppit sätta betyg………….. :-0)
    Det glädjer mig att du har nytta av kunskaperna även på annat håll.

Kommentera

