Pluggar, vad annars…

I tisdags publicerades resultatet av tentan i databashantering (dvs SQL-satser, hantera Access, E/R-modeller, normaliseringsformer osv). Jag visste redan innan tentan att det skulle bli ett fett U av denna tenta, det har varit strul med den kursen från dag 1. Under halva kursen har jag inte haft tillgång till pc och att tro att något annat system fungerar är grymt optimistiskt. Och resultatet var som väntat, riktigt uselt.

Jag blev ändå ganska låg och började fundera om det är någon mening att fortsätta lägga tid på utbildningen osv. Kände mig inte bättre av att vi skulle ha muntligt prov i spanska dagen efter. Jag är inte verbal av mig, i synnerhet inte i språk om jag inte kan det grammatiskt riktigt. Alltså skriver jag hellre än pratar… Vi blev satta i grupper om två och två, vi fick en tio minuter att förbereda. Konversationen skulle vara mellan ett okänt par på ett tåg mellan Madrid och Sevilla. Inga anteckningar fick göras, spontant skulle vi prata. Bah!

Men jag kunde förstå vad som sades, kunde svara och föra en någorlunda dialog på spanska. Dock väldigt knackigt och långsamt, en riktig spansk hade ju dött av tristess av en sådan dialog. Men jag var otroligt nöjd med mina kanske åtta meningar. Så nöjd att den där barriären verkar ha släppt till och med! Detta gjorde gott för mitt sänkta självförtroende. Maken var hemma hela dagen så han fick lyssna på (eller utstå?) min inkorrekta men åtminstone verbala spanska hela dagen!

Imorse skrev jag Nationellt Prov i Engelska B, temat var skriva/läsa. Jag skrev ju detta i fjol men missuppfattade uppgiften och skrev två uppsatser. Dessa båda var MVG, men eftersom uppgiften var att välja ett ämne att skriva om, så fick jag U! Idag var uppgiften att svara på en jobbannons, man fick välja mellan fyra, varav den ena var webdesigner som söktes… Valet var ju givet, och det kändes som det gick väldigt bra. Men på vägen hem blev jag osäker på hur jag daterat brevet, och tänk om jag skrivit för mycket!!! Att man aldrig kan låta bli att oroa sig…

Och eftersom jag döpt detta inlägg till pluggar, så får jag väl försöka göra det också! På riktigt! IRL!

En sak till, Hanna (the-bride-to-be) hade varit på chokladtillverkning igårkväll och kom in om med lite mer material till menyhäftet som jag fått äran att designa. Hon hade med sig tre praliner till oss, som var ybergoda – jordgubb, lakrits och mint. Hon är så snäll. Alla var givetvis mumsiga men lakrits var nog godast av de tre, jag gillar smakkontrasten, det salta mot chokladens sötma.

Chokladsushi

One thought on “Pluggar, vad annars…

  1. Hanna skriver:

    Alltid kul att ge saker till folk som uppskattar det och det gör ni ju verkligen! Tack för hjälpen med häftet. Och du…. Du klarar skolan galant, vem har sagt att vägen dit ska vara rak?

Kommentera

