Vad är rött?

lyckoklover

Bild från odla.nu

Det var barnens ingifta faster, Gittan, som hade akuta behov. Medan hon rusar in mot toan, hinner hon slänga ur sig en fråga om de där röda blommorna precis utanför dörren. ”Snygga de är, vad heter de?” Hum, jag funderade, kunde inte erinra mig att vi hade röda blommor där, möjligen tulpanerna men de är inte vid dörren precis. ”Du menar de med trekantiga blad?” ”Nej nej, de röda blommorna!” hör jag från toaletten. Jag fick alltså öppna ytterdörren och kolla. De enda jag kunde se var just de med trekantiga blad, men de är ju violetta…

Insåg att hon inte definierar färger i så många nyanser och då motsvarar rött allt från orange, rosa, lila, violett. Galet av henne att tro att jag skulle begripa, färgnörd som jag är…

Det var klöverblomman. En sådan med trekantiga blad, i detta fall violetta och ljust lilarosa blommor. Så väldigt lite rött, enligt mig… Vill ni ha färgerna analyserade enligt CMYK, RGB eller Pantone är ni välkomna att fråga.🙂

Men jag tycker om dig ändå, Gittan!

One thought on “Vad är rött?

Kommentera

