En vanlig dag i Malmö…

Jag läste på Malmö Stadsbiblioteks grupp på FaceBook att de har skaffat en iPad och att man kan få låna den i en timme där.

Denna person var där igår för att testköra denna läsplatta bland annat, jag har ju också diskuterat kring denna i en av mina kurser och projekt på högskoleutbildningen. Jag frågar i informationsdisken var den finns… ”Förlåt, vad sa du? Du menar iPod…?” möttes jag av. De som stod bakom disken hade ingen aning, varken vad det var och att de hade denna ”service”. De letade på deras hemsida och långt om länge hittade de informationen om iPaden, jag blev skickad till andra våningen där lärcentrat och iPaden finns.

Var det inte lite lustigt? Om man jobbar på ett bibliotek ska man väl ha lite allmänintresse, iPad är ju trots allt en läsplatta, det är dess främsta syfte. Borde man inte vara lite allmänintresserad av ämnet om man jobbar bland böcker? Och framförallt, personalen borde väl veta vad som händer på biblioteket, på deras arbetsplats, rent allmänt?

Nåväl, den var redan utlånad och jag hade inte längre tid att vänta på min tur. Det lär väl bli fler besök… Jag gick vidare till vattentornet vid Pildammarna för att se en fotoutställning där några av mina vänner ställde ut. Insåg att inga stadsbussar går hit, konstigt nog, men jag fick en skön promenad och sällskap av stans ankbestånd. Tillbaka till Södervärn, tvärade genom sjukhusområdet. Njöt av det enorma blåregnet som klättrar på en av de äldre husen på området, just denna minns jag då jag fick solbehandling för mitt eksem fär några år sedan. 

Efter detta skulle jag på viktigt stickmöte. Denna gången skulle vi vara hos en av tjejernas nyinköpta koloni utanför Bara, bussar går däremot dit ut. Jag tog mig till Södervärn, de andra tjejerna skulle jag möta upp via bussen några hållplatser efter.

Chauffören var bekymrad för det visade sig att området kring Möllevångstorget var avspärrat. Bussarna fick istället köra trånga parallellgatan i värsta rusningstrafik, det var roddigt kan jag säga.  Det visade sig att det hade varit skottlossning, tre personer hade blivit skadade. När jag läser tidningen idag, ser jag att det är inte långt från där en av mina vänner bor. Tror jag får ringa henne och kolla…

 

Kommentera

