Födelsedag igen…

Idag var det detta lejonets tur att fylla år. Maken skulle ha sovmorgon idag, underförstått att jag ska stänga av mitt larm… Okej, jag förstår honom, denna person gillar att snooza i en timme. Jag somnar om lätt i niominuterspass, det gör inte han.

Nåväl, trist nog hade jag tryckt på fel knapp, för mobiltelefonen började dansa/burra på nattygsbordet halvsju iallafall. Så jag fick kaffe på sängen lite för tidigt som ”straff”. Första överraskningen var att han inte skulle jobba idag. Andra överraskningen var ett gymkort till mig. Tredje var att vi skulle ut och cykla i princip en mil före frukost. Mitt nya liv startar idag, sade min kära man. Han har gladeligen tagit på sig rollen som min FIPT – Frivilliga Ideella Personliga Tränare. Gymkortet hade jag önskat mig, gymet ligger nämligen tvärsöver gatan. Min tanke är att tack vare dess närhet förlorar jag inte massa dyrbar tid i att transportera mig till träningen. Det är iallafall min primära ursäkt att jag inte hinner träna (…ganska ihålig, eller hur). Vi får väl se vem som tröttnar först, vi är envisa båda, han lite mer än jag…

Nästa överraskning var ett besök på Moderna Museet (galet, snart ett år sedan det öppnade och jag har inte varit där än). Det var enbart videoinstallationer, så besöket tog inte lång tid. Jag har lite svårt för just videokonst. Men renoveringen av f d Roseeum var häftigt iallafall. Sedan lunchade vi på Spot, solen strålade. Men mot eftermiddagen började det regna, så Hedmanska gården på kvällen lockade inte nämnvärt. Ostbricka och vin i tvsoffan fungerade lika bra! Nu sitter jag här och bloggar, störtregn, blixt och åska därute.

I söndags hade vi kalas för oss båda med familjerna. Tuva och Elliot hade förmodligen matats med speed, de var inte stilla en sekund, inte ens deras skuggor hann med. Dagens viktiga familjedebatt blev om  turkost är mer blått eller grönt. Ingen var särskilt överens! Tillsammans fick vi ett presentkort på La Roche, spansk restaurang som nog var den första som satsade på temat tapas i Malmö, även om de inte serverar tapas  à la spanish style. Dvs inte som små smakportioner, det kanske inte funkar att göra så här. Det var väldigt längesedan vi var på restaurangen så det ska väldigt gott och trevligt när det nu blir ett besök dit. Jag fick en glassmaskin, en grön sådan. Det var väl Hanna som handlat kan jag gissa, med tanke på färgval. Så nu blir det inte mer frostbiten glass i detta hus längre. Maken fick en Weber Grilltång, den testkördes på kalaset och hans noggranna test av tången ledde till MVG+! Tro mig, jag vet inte hur många grilltänger som har köpts, testats och kastats.

Nu kallar kudden,jag ska snooza gott imorgonbitti. Tack för idag, den har varit alldeles underbar.

6 thoughts on “Födelsedag igen…

  1. Monica Lindhe skriver:

    Är du säker på att det bara var det för tidiga kaffet som var straffet? Jag tycker även att ha mannen som FIPT luktar lite dom… Lycka till!! 😉

  2. ingrita skriver:

    hehe, båda är faktiskt rätt att använda, läs här:
    http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=37625;objekttyp=lan

    ”fråga: Kan det heta både nattduksbord och nattygsbord?
    svar: Den helt dominerande formen är nattduksbord. Men båda används och måste godkännas. Båda formerna återfinns också i ordböckerna. Man kan förstås också säga sängbord.

    Nattduksbord är det ursprungliga ordet, från slutet av 1600-talet, som då snarast betydde ’toalettbord’. Sina toalettsaker hade dåtidens dam av värld nämligen i en nattduk.

    Under 1700-talet uppstod så nattygsbord genom association till ordet nattyg, som betydde saker som ’nattdräkt’, ’nattmössa’. Tyg förr kunde betyda ’saker’, ’don’, jfr verktyg.”

Kommentera

