Bloggtorkan är konstant…

Jag skäms för mitt förra inlägg, om vädret. För det första har jag totalt noll intresse av att kolla vädret. Det får liksom dagen avgöra, inga prognoser klarar av att pricka in rätt väder ändå. Trodde att väderlänken skulle hamna som en liten ikon på sidan, inte som ett inlägg. Dessutom visar den ju i Fahrenheit, totalt meningslöst!

Eftersom jag nu gör allt för att kringgå viktigt javakodande, kan jag väl likabra mata bloggen nu också. Sen-ska-jag-ta-hand-om-programmering-a-la-java…

Igår firades Hanna 30 år med släkten och där sorterar ju vi in. Trevligt att träffa föräldrar, syskon, kusiner, mostrar, barn, exfruar mfl. Lite familjen Taikon, som Hanna gärna kallar sin familj för… Jag är dock lite avundsjuk för kommande helg, då den är ämnad för deras vänner och bowlingkväll. Hade varit minst lika kul… (några av vännnerna är programmerare, jag hade gärna nördat in på det ämnet med dem).

Min ångest inför javakod är ihärdig, så jag fick stor lust att göra ett unikt grattiskort till Hanna. Väldigt roligt att illustrera något som är helt anpassat för föremålet ifråga. Temat på kortet blev ju många bollar i luften och motsatsen slappna av. Egentid är ett ord som man hör väldigt ofta från Hanna numera, och ansiktsbehandling/massage fanns på önskelistan och det var en av presenterna från oss.

Stress kontra harmoni är ju också temat i den känslofilm jag ska producera i kursen som går parallellt med programmeringskursen. Hanna är den självklara skådespelaren till filmen. Vi skall till stranden på Näset i eftermiddag och filma harmoni. Ska också filma i Västra Hamnen en kväll. Det roligaste av allt verkar vara redigeringen, jag längtar!

Jag har fått låna en handyvideocamera av en snäll vän. Väldigt enkel kamera, bara att skjuta, inga inställningar av bländare etc. På gott och ont, men mycket kan säkert justeras i redigeringen.

Okej, nu har jag inga fler ursäkter (förvisso, jag skulle ju kunna stryka min enorma stryktvättshög… eh, nä). Dags att javakoda då! Jag vill tycka om koden, jag vill, jag vill! Jag har ju inte kommit över den där jobbiga tröskeln ännu. Har redan sett några platsannonser som söker javaprogrammerare, så det känns som det är viktigt att kunna… Många apps och spelprogram är baserat på detta kodspråk, ligger liksom rätt i tiden…

3 thoughts on “Bloggtorkan är konstant…

  1. Helen skriver:

    Ja du. Jag har absolut inget uppmuntrande att säga när det gäller projektet ”gilla Java”. Jag har försökt. Sedan.. ja det är ett decenium typ. När sedan actionscript 3 kom som är ”nästanjava” så fick jag totalt krupp. En stor anledning till min ganska långa skillsmässa från Flash. Men nu har jag kämpat för att gilla as3 och är ganska nära, gilla kanske är fel ord, men jag börjar kunna använda det. Skillnaden är programmeringsmiljön. Har man använt Flash och kommer från film-animation-bildhållet då finns inget bättre än Flash. Man kan göra allt och direkt. Java, då är det Netbeans el annat begränsande. Det är inte minst det som gör det svårt att gilla för mej! Vad anv du för att koda Java?

    • ingrita skriver:

      vi jobbar med ”texteditorn” eclipse.

      jag önskar faktiskt jag hade fått lära java före jag lärde mig om javascript och actionscript, jag hade förmodligen förstått dessa bättre.

      de som går första året nu i webmaster, läser java/C# som förstakurs, jag hoppas de får en bättre start tack vare detta.

  2. Helen skriver:

    Ja, det är bättre att börja med java el C el liknande. Det är ett helt annat sätt att tänka än ECMA script (som as2 och javascript). Svårt att ställa om när det väl satt sina spår. Lättare åt andra hållet. Jag har läst C+ en gång i tiden men det satte inga djupare spår tror jag… men nu är det bara att gilla läget, anv as3 och trösta sej med lite animation emellan. Men Java ska jag inte hålla på med igen. Hoppas jag. Hellre lite C# soom jag kommer at tbehöva antagligen för framtida spel…

Kommentera

