Äpplekakan

Nu är tentadimman över igen, dax att mata bloggen. Denna period har varit tuff med två kurser som krävt mycket tid. Java-programmering var alldeles för kompakt (för lite tid, för mycket input och på tok för mycket strul). Videoproduktion var däremot galet roligt att jobba med, något jag kanske kommer att satsa på också…

I den sista filmen vi skulle producera, som också var slutuppgiften, skulle vi göra en reklambaserad film, dvs gjord som en banner. Jag valde att göra en instruerande film, inom tema mat! Så oväntat… Jag har ett simpelt kakrecept, det kräver knappt tio minuters arbete, ugnen gör resten och succén är given. Jag vet inte om jag skrivit om den innan här, eller om jag lagt ut receptet för den delen. Det blir isåfall en repris, jag har länkat min film till min blogg.

 

Gunillakaka

3 st äpplen

100 g smör

1/2 dl flagad mandel

4 ägg

4 dl strösocker

2 dl vetemjöl

1 tsk kardemumma

kanel

 

Ugn 175 grader.

Smält smör och mandeln i ugnsfast pajform, ca 25 cm i diameter, i ugnen. Låt det svalna i kylskåp. Vispa ägg och socker poröst. Rör i mjölet och kardemumman. Skala och klyfta äpplena i smala klyftor (låt de ligga i citronvatten, så missfärgas de inte). Häll över smeten i formen. Lägg i äppleklyftor, strö över kanel. Grädda 30-40 minuter. Vänd kakan på ett fat. Servera med vaniljsås eller glass.

Grundreceptet är utan äpple och kryddorna, och den är lika god så också kan jag säga!

Jag kommer att länka till filmen så småningom, men kanske det är för tidigt ännu, det är ju trots allt en examinationsuppgift…

För att förena nytta med nöje passade jag på att även göra äpplemos. Detta gjorde jag givetvis innan jag började filma. I filmen har jag bland annat  en korg fylld med nyskördade äpplen, som jag tänkte ha med i filmen. Efter mostillverkningen startade jag mitt filmande, minidiscen var full och jag var ju tvungen att lägga över de filerna som låg i den. Där fanns också lite filmat från trädgården, med höstlöv, äppleträd med mera, filmat en solig höstdag. Gissa vad denna person lyckades med!!

 

5 thoughts on “Äpplekakan

  1. Elin - Design&Makeup skriver:

    sv: Ja torrt ansikte är jobbigt då det gäller foundation tycker jag, det finns ju många som torkar ut ansiktet mer till och med och det är ju synd, särskilt då man som jag har problem med akne och har massvis med torra flisor från finnarna. Oj, finns det verkligen foundation i puderform som är heltäckande? Måste jag kika på 🙂

Kommentera

