Insnöat…

Som sagt, Skåne har fått snö i år. Vit snö. Snö som ligger kvar… Men varje år verkar detta fenomen vara en ny upplevelse, då pratar jag om trafiken.

I slutet av oktober kommer en köldknäpp vilket påminner de som fortfarande kör med sommardäck att byta däcken. Det blir sega köer på motorvägarna, pga avåkningar bl a. Däckföretagen får plötsligt akuta arbetstoppar. I mitten av november behagar naturen skoja med oss sydsvenskar igen. Då kommer första snön, oftast horisontellt. Det innebär nya sega köer och avåkningar på vägarna. Detta varar max i några dagar, sedan har allt regnat bort (gärna lite underkylt regn som bonus). Så pågår detta fram till mars, april då vi äntligen får ”riktig” snö. Vit snö som stannar vackert kvar… Då har både jul, nyår och sportlov passerat.

I år och i fjol fick vi minsann vit jul, nyår och sportlov, glädjande nog. Vilket som vanligt innebär stora problem för trafiken. Tåg som i vanliga fall verkar instabilt, blir det värre för med snö och kyla. Flygtrafiken havererar. Bussar verkar inte heller klara sig så bra.

Jag skulle träffa en kursare i Lund igår. Det varken snöade eller blåste. Jag kollade bl a Trafiken.nu för att kolla om tåg etc går eller inte går. Inga problem enligt den. Vid lunch åker jag buss in till stan och bytte på Södervärn till stadsbuss, det gick klanderfritt. Strosade i stan lite, eller snarare plumsade… Dock föredrar jag detta än saltad snösörja som blir otrevligt halt. Å andra sidan har jag ingen shoppinvagn/barnvagn/rullator att kämpa med.

Strax över två är jag på Centralen, tavlan anger att tåget ska gå 1423. Skriver ut min biljett, går ner på den nya fina citytunnelperrongen… Någon minut senare visas på perrongtavlan att tåget är försenat, ny tid är 1450!! Nåväl, jag ska träffa kursaren kl 15 i Lund så jag blir lite försenad. Sms’ar henne och väntar. Snart blir det ny tid; 1453… 1503… 1508… 1511…. 1525!! Då gav jag upp! Kändes inte vettigt att vänta längre, för att förmodligen få besked om ytterligare förskjutning. Dessutom var det inte längre lönt att träffa kursaren, vi hade inte fått så mycket tid ändå. Och om jag ändå kommit på tåget, anade jag att det inte heller skulle ta de vanliga tio eller tjugo minuter att åka.

Under tiden fanns stationsvärdar även nere på perrongen. Väldigt positivt att de finns, men vad mycket skit de får ta… Jag frågade vad förseningarna berodde på, svaret är att spåren fryser eftersom vi inte här i Skåne har uppvärmda spår!! Doh!? Okej, vi har vanligtvis inte snö här, men minusgrader är väl ingen ny företeelse ens här?

Jag kom att tänka på en kille jag var ihop med som hade pluggat i Linköping. Vi var där uppe en vinterhelg för att hälsa på, han visade stolt upp sin studentstad och berättade om kommunens sätt att försöka lösa snöproblemen. Gågatan var uppvärmd, så den hölls snöfri med hjälp av el. De hade även uppvärmd motorväg på en kortare sträcka på försök. Detta var för 25 år sen. Tjugofem år sedan!! Uppenbarligen kan man komma på att värma spår uppåt landet, men varför missades det inför tågtunnelbyggandet? Tragiskt!

Jag skulle på viktigt stickmöte senare på kvällen hos Maj-Gret, jag valde att komma tidigare till henne istället. Tog buss 4 mot Limhamn från Centralen. Fick stå med näsan i framrutan… Något samtal handlade om att tösalt är redan slut. En utlandsstudent huttrade och kontaterade att i Sverige vill han inte bo! Busschauffören tog upp micen och beklagade förseningen men vi var alla välkomna att skriva klagobrev till stans politiker. Undrar hur många som kommer att göra det?

En hållplats innan jag skulle hoppa av, gick jag av. Blev liksom trött på trängseln (trängselen på malmöitiska…), det gick ju fortare att gå den sista biten. Lite längre fram hade en bilist kört fast och stoppade upp i båda riktningarna, jag kände mig lättad av att jag hade gått av. När jag åkte hem vid niotiden stod bussen kvar!!

Vad är tricket ”norrlänningar”, vad gör vi skåningar för fel!?

Posted in: Okategoriserade

Kommentera

