Matnörd…

Masterchef på svenska… Såg premiärprogrammet igår, Anna Hellsten på Sydsvenskan skrev en krönika och så gör jag:

”Hej Anna,

Läste din tv-krönika och känner som du för den svenska versionen av Masterchef. Premiärprogrammet var ointressant och påminde mer om Idol, America’s Got Talent etc, där bitska kommentarer och förnedring tydligen är viktigare än själva ämnet i sig. Men jag ska ge det en chans, men som sagt så mycket matlagning tror jag tyvärr inte det blir…

Misstror verkligen svensk tv att just mat och matlagning kan vara av ett genuint intresse i Sverige? Hur var det nu, det ges ut en kokbok per dag i Sverige… (Råd & Rön). Det borde väl vara underlag nog för att folk kanske vill grotta ner sig i matlagningstips, intresset finns uppenbarligen?

Jag hade tillgång ett tag till BBC Food (nu ofrivilligt ersatt av BBC Lifestyle och TCL), ett underbart program med matlagning dygnet runt. Där fick jag bekanta mig med Nigella, Jamie Oliver såklart men också Gordon Ramsey, Rachel Allen, The French Kitchen, Glamour Pods, Mediterranian Kitchen, Ainsley Harriot, Come Dine With Me, In Search of Perfection, Saturday Kitchen, James Martin, Nigel Slater, Rick Stein, Laura Calder, Trish Desaine, Heston Blumenthal, No Reservations, Cake Boss, Daily Cook Challenge, French Food At Home m fl.

Det lustiga är att Masterchef i olika länder är väldigt olika, i princip bara logon som är detsamma. Amerika, Australien och brittiska varianten har jag sett där den amerikanska varianten är den jag gillar sämst. Den påminner om Gordon Ramseys Hell’s Kitchen vilket är mycket förnedring och matkastande i princip. Australiens version är ok, där de har lagt fokus på just matlagning, bra tips och teknik på hur man tillagar rätter. Intressant och lärorikt. Men givetvis är ju det brittiska originalet med Gregg Wallace och John Torode det bästa. Seriöst och ambitiöst upplägg befriat från besserwisser-kommentarer och förnedring. De som medverkar vill verkligen bli kockar, vilket jag inte än så länge känt av i det första programmet i den svenska versionen (med visst undantag..).

Nåväl, behållningen hittills för min del är att jag fann en trevlig bloggare av en av finalisterna: Jennie Benjaminssons kalasgott.blogg.se (tack vare lite kommentarutbyte hos KattaKvack fick jag adressen). Så här långt är hon en vinnare! Hon har iallafall ambitionen och verkar ha hittat de rätta kanalerna för att nå ut.

Varför var det viktigt att visa att förlorarnas rätter kastades förresten i det svenska programmet av Masterchef? Som att skryta om att vi kan slänga mat, som om det skulle vara en fördel!? Och varför är titeln översatt till svenska? I ett land där majoriteten förstår engelska…

Och det är ju fantastiskt att Per Morberg kan sitta i juryn, okej han är skolad men han är långtifrån i nivå med de andra två kockarna, Leif Mannerström och Markus Aujalaj. De program jag har sett honom laga mat är rätterna skrattretande enkla. Där ser man vad bra marknadsföring kan resultera i och dessutom hur viktig den är!! Och jag vill inte höra en enda till kärleksförklaring till till Per Morberg, pinsamt!”

2 thoughts on “Matnörd…

  1. Natasja skriver:

    Jag har bara sett BBC originalet och tror inte jag missat ett enda avsnitt. Jag har inte sett den svenska versionen ännu men det är ju tråkigt om det är som du säger. Synd!

    • ingrita skriver:

      nej jag har nog inte missat ett enda av masterchef UK heller tror jag! vänta att se den svenska varianten tills avsnitt 3, nr 2 är fortsatt uttagning; förnedring… 😉

Kommentera

