Sebralagen

Alla vet nog vad jag tycker om lagen om övergångsställena. Om den tycker jag inte!

Falsk trygghet. Jag blir gravt irriterad när jag i byn står vid övergångsstället och den enda bilen just då stannar för mig! Ursäkta, men de få sekunderna jag förlorar på att släppa fram en bil kan jag hantera!

Många tycks tro att vid övergångsställena kan man bara gå rakt ut för det är vad lagen betyder! Förvånar mig att man överhuvudtaget kan känna sig trygg med det; hur lång är bromssträckan för en bilist resp fotgängare när de sätter ner foten? Lagen anger att man som fotgängare faktiskt ska kolla av vägen först innan man ämnar gå ut på de vita ränderna, ganska så givet tycker jag!

Jag har bevittnat en olycka just på ett övergångsställe; två killar upptäcker att de måste rusa till bussen på andra sidan gatan. De kastar sig ut på övergångsstället (bra tänkt), bilen som är tio meter före på vägen hinner upptäcka och bromsa, men tyvärr stannar inte bilen meddetsamma för det. Det blev skallskada för den ena killen och ambulansfärd istället.

Läser idag i Metro att övergångsolyckorna har minskat! För att de tar bort övergångsställena! Jahaja… olyckorna som sker på vägen där det inte finns övergångsställen räknas väl inte in i den statistiken då! Bah!

Jag kan ju tillstå att jag tillhör dem som vägrar övergångsställen. Dels för att jag har inte lust att gå till en korsning för att byta trottoarsida, dels för att jag går hellre över gatan bakom bilen än framför, dels för att sebralagen är ett skämt. Oavsett vilket så ser jag mig för innan jag går över!

 

Posted in: Okategoriserade

One thought on “Sebralagen

Kommentera

