Läsplatta

Läste en krönika av Åsa Anderberg Strollo i Sydsvenskan imorse om tonåringar i bokslukaråldern och bristen på e-böcker. Ingen bra kombination kan man tycka.

Jag fick ett tips via en glädjeyttring på FaceBook från en av mina kursare, som råkar bo i Tokyo. Han hade hittat en app till iPhone/iPad som gör att man kan läsa e-böcker lånade från biblioteken. Att låna e-böcker är ju inget nytt, och det är väldigt smidigt. Du laddar hem boken i ett pdf-format som sedan kan läsas på datorn via ett gratisprogram; Adobe Digital Edition. När lånet är slut, släcks boken. Man behöver inte ödsla tid på att åka till biblioteket osv. För att få e-boken att fungera i ajfånen behöver man en app (Bluefire Reader). De flesta biblioteken i Sverige är anslutna till Elib och jag kan ju förstå denna svensks lycka av att kunna läsa litteratur på svenska därborta.

Malmö Stadsbibliotek är anslutet till Elib och jag laddade hem Hundraåringen som klev ut ur fönstret och försvann. Detta gjorde jag lagom till resan och det var ju en alldeles utmärkt idé. Minsta lilla gram man kan slippa att bära på är guld. Eftersom ajfånen är med mig överallt, så är ju också boken det. Och jag är kvar i slukarstadiet på sätt och vis. Så fort det är dödtid, åker smartfonen upp för läsning. Lite skeptisk var jag att det skulle funka att läsa i ajfånens lilla fönster men det dög riktigt bra.

Apropå krönikan efterlyste hon fler e-böcker, i synnerhet till ungdomar. Jag efterlyser även fler e-böcker i facklitteratur. Det är lustigt egentligen att så få svenska böcker är digitala, i synnerhet i ämnena jag läser, de handlar ju om Internet!

Kommentera

