Mästerkock i mitt kök…

Helgen har gått i fiskens tema.

Efter snabb frysinventering hittades ett gäng räkor, lite ost och pajdeg. Så var fredagsmenyn fixad. På lördagen blev det utflykt till Willys, hittade bl a en pinklax och även fryst torskrygg. Som fattig student får man vara nöjd med det lilla, fryst fisk är billigt och bra menar jag. Laxen var egentligen ett osmart köp eftersom den inte går att få in i vår frys. Jag lät den istället tina för att utmana mig själv med att filea den. Kan säga att jag hade åkt ut med buller och bong(!) om jag hade varit med i någon typ av matlagningstävling. Jag kan för den delen inte ens hacka lök enligt reglerna.

Nåväl, det blev till slut portionsbitar av laxen efter en halkig kamp på diskbänken. En stor tålamodsprövning för mig! De skulle paneras i panko så utseendet var ändå inte så viktigt. Vi bjöd hem äldsta sonen och hans barn, och serverade hemlagat potatismos och gröna ärtor till det, vilket alltid uppskattas. Jag hade dessutom gjort chokladbollar, det var ingen som var ledsen för det.

Av laxresterna (ryggraden) tänkte jag göra buljong, så den sparade jag till idag söndag. Medan jag fixade jordärtskockspuré, bacon och blomkål till torsken lät jag fiskbenet koka med morot, vitpepparkorn, lagerblad och lök. Sen skulle jag sila buljongen… vilket jag gjorde! Rakt ner i vasken. Där stod jag med durkslaget. Snopet slängde jag de kokta resterna.

En halvtimme senare insåg jag att jag faktiskt hade kunnat koka om det istället för att slänga det!! Syftet var att göra en god soppa, av riktig hemmagjord buljong, tillsammans med de bitarna (typ det kött som jag skrapade av närmast skinnet) som inte ens dög  som portionsbitar… Så var det med det, jag som inte slänger mat i onödan. Jodå-så-att-eh!

Mästerkock, moi?

Kommentera

