…en vanlig dag i mitt pluggande

Det är väl ingen som har missat att jag pluggar på heltid och distans till webmaster. Nu är det sista terminen av denna utbildning och jag börjar väl omedvetet summera mina erfarenheter av kurspaketet. Och därför kommer antagligen detta inlägg.

Jag är både nöjd och missnöjd med utbildningen, jag har lärt mig en hel del även om det är en större utmaning att lära sig de helt outforskade ämnen helt och hållet på distans. Alla föreläsningar sker via strömmande filmer, vilket är jättebra. Jag behöver inte piffa mig för att gå på föreläsning. Jag kan fila naglar, äta vad jag vill, ha på mig vad jag vill osv under ”lektionerna”. Jag kan spela om filmerna hur många gånger jag önskar, pausa dem om jag behöver avbryta. Höja volymen osv. Alldeles fantastiskt bra.

Det finns också forum för respektive kurs (ämne) där man kan slänga ut frågor och man får svar från andra kursare och lärare. Vi har också online-lektioner (ej obligatoriska) sk handledningar via Adobe Connect där man kan ställa frågor live eller där lärarna kan hålla enklare föredrag. Igår var det ett sådant möte, vi var kanske tio elever uppkopplade. En elev ställde en fråga om ett felmeddelande han fått i sin kod. Läraren svarar: ”Sök om felmeddelandet på Google”!!… Men ursäkta mig, vad tror han vi gör om dagarna?

Eftersom det  kallas handledning, förväntar jag mig lite konkretare support än ”gör-det-själv-lösningar”. Vad ska vi ha handledning för om syftet med dem är att hänvisa till kurslitteratur och internetsökning. I 99 fall av hundra har man rotat runt där innan man ställer frågan. Det är ungefär som om man hade ringt någon kundsupport och blivit hänvisad att läsa manualen. Visst, självklart är Google fantastisk att söka i, men varför ska jag då gå en utbildning om jag enbart hänvisas till sökmotorer etc. Hade besparat mig och CSN massa besvär isåfall om jag gjort utbildningen på det viset.

Fungerar det så egentligen på vanliga lektioner eller på campus;  man frågar en lärare och denna svarar; googla på det!! Varför har man då lärarledda lektioner? Jag menar inte att han/hon (eller hen) ska säga svaret, men lite ledtrådar har väl aldrig missgynnat lärandet?

Denna policy att inte svara konkret verkar genomsyra hela utbildningen och jag har svårt att förstå den. Learning-by-doing, jovisst. Det är ju det man sysslar med all övrig tid som distansare (eller snarare learning-by-searching…). Därför känns det magert att man får den sortens undermåliga support under handledningarna.

Jag kokade av svaret och lade en kommentar om att han skulle svara tydligare. Läraren blev förmodligen lite sur, samtidigt skrev en av eleverna upp koden synligt. Tack för det. Bra gjort kursaren!

Kan tillägga att jag har inget emot läraren i fråga, han sorterar bland de bästa i utbildningen. Det är skolans policy jag opponerar mig emot. Som distansare behöver man mer support än på vanliga lärarledda lektioner.

Sådär, det var punkt ett i min slututvärdering av utbildningen!

4 thoughts on “…en vanlig dag i mitt pluggande

  1. Adrian skriver:

    Tack! Du har klätt mina känslor i ord. Läser samma kurs och utbildning och kan bara instämma. Detta upplever jag även i de andra kurserna, men andra lärare.

    Distansare borde få lite mer hjälp! Eller åtminstone tydliga och konsekventa svar.

    WORD!

  2. Monica Lindhe skriver:

    Jag läste för många år sedan en distanskurs om IT o lärande på LTH – den fungerade utmärkt. Två träffar på en termin, resten via webben.
    Däremot littvet distans på BTH var väl lite si och så… en del riktigt bra lärare o nga som var ett skämt. Precis som i verkligheten!!😉

  3. Fabiana - mode och smink skriver:

    När jag läste systemutveckling så hade vi en lärare som jämt svarade ”Sök på Google!”. Det var inte ens distansstudier. Vanliga hederliga skolbänksvarianten IRL. Minns att jag blev otroligt provocerad av det där. Vad gjorde han där egentligen??!! Mycket märkligt beteende. Ja, jisses vilka typer det finns…🙂

Kommentera

