Feminist, javisst!

Det är lite förvånande att man fortfarande tolkar in feminister som manshatare! Jag kan fortfarande få lite skeptiska blickar om jag påpekar att jag är feminist. Manshatare är jag definitivt inte, men jag är för jämställdhet och trots att Sverige har kommit långt så har vi fortfarande mycket kvar.

Bara en sådan sak som att vi inte har haft en kvinnlig statsminister någonsin, kvinnors löner även här är fortfarande långt under mannens. Företags ledningar styrs i de flesta fall av män. Läste en insändare idag från en man som skrev positivt om feminism/jämställdhet och hans slutsats/vilja var att avskaffa rut-avdraget, könskvotering etc. Visst, tanken är bra och det är ju önskan att vi ska se oss för vad vi kan, inte sorteras enkom efter våra könsnormer. Men det är långt kvar tills dess, och tyvärr anser jag att kvotering fortfarande är en lösning för att få in kvinnorna i toppskikten.

Rakel Chukri, Sydsvenskans kulturchef, skriver idag i en helsida dagen till ära, om den svenska feminismen. Läs artikeln, väldigt bra skrivet. Ett klipp från den:

”För att komma dit behöver de svenska feministerna hitta tillbaka till sin glöd. Ett sätt hade varit att intressera sig för världen utanför latteföräldrarnas mysiga tillvaro. I söndags skrev Mariella Frostrup, kolumnist i The Observer, om en konferens med det fluffiga och världsfrånvända mottot: ‘Nu är vi alla feminister’.

En snabb sökning på nätet är det enda som krävs för att spräcka hål på den bubblan, menade hon. Två tredjedelar av de barn som inte får gå i skolan är flickor, majoriteten av världens analfabeter är kvinnor och det är idag farligare att vara kvinna än att vara soldat i en modern konflikt. Så ursäkta mig om jag inte skrattar åt sexistiska skämt när sexslaveriet ökar, konstaterade Frostrup lakoniskt.”

Den meningen – det är idag farligare att vara kvinna än att vara soldat i en modern konflikt – bet sig fast i mitt medvetande.

One thought on “Feminist, javisst!

  1. Monica Lindhe skriver:

    Det är alltid lika aktuellt- och viktigt att hålla aktuellt tills det förhoppningsvis blir förändring och inte behövs längre!

Kommentera

