Tre år sedan…

För tre år sedan förlorade Sverige och världen en jazzpianovirtous på tok för  tidigt. 14 juni 2007 dog Esbjörn Svensson i en dykolycka i Stockholms skärgård. Därmed dog också jazztrion e.s.t. Mycket rolig, innovativ och intressant jazz som upphörde med olyckan.

Jag minns att samma år eller året innan olyckan hade Pat Metheny och hans grupp blivit förtjusta i denna trio och de var vad jag förstod klara att inleda ett samarbete av något slag, om inte olyckan hade skett. Därför sörjer jag extra denna dag, för det samarbetet hade jag gärna njutit av. Två av mina absoluta favoriter inom fusionjazz. Hade ju varit en trevlig fusion dessutom hehe.

För kanske tio år sedan hade e.s.t en spelning på Konserthuset i Malmö. Mannen och jag åkte dit, tror det var en vardag och biljetterna lite billigare. Ett spontant infall som blev en mycket positiv överraskning. Det jag då kände till om Esbjörn Svensson var att han kompade Victoria Tolstoj och att de var gifta ett tag, men tyckte  i övrigt att han var en kuf…

Nåväl, de två andra medlemmarna ur e.s.t fortsätter att spela och gör nu egna karriärer och gör minst lika innovativ musik – Dan Berglund (ståbas) och Magnus Öström (trummor).

Kanske sitter Esbjörn och klinkar med Jan Johansson (som också rycktes ur livet alldeles för tidigt) därborta någonstans… Så idag spelar jag enbart e.s.t i Spotify eller i iPoden för att hedra denna unika bevågning. Och himlen sörjer även den, för det regnar idag.

Kommentera

