Fusions…

Apropå mitt förra inlägg…

Jag fick nu tid över och googlade och såg minsann att Pat Metheny och e.s.t har ju faktiskt gjort lite tillsammans. Kolla in det här klippet från YouTube, 14 minuter långt mästarmöte från en jazzfestivalen JazzBaltica 2003. Jag kan ändå sörja att det inte hann bli skivinspelning av deras samarbete.

Hittade också en artikel om det eventuella samarbetet, vilket inte till hundra bekräftar att det konkret var på gång. Men jag betvivlar inte en sekund på att något mer än livespelningar var bland planerna dem emellan. För att som det beskrivs i artikeln – de är av samma musiksläkt!

När jag rotade i YouTube hittade jag än fler härliga musikskap (hur översätter man ”musicianship” bättre?)  från jazzfestivalen Jazz Baltica. Tydligen sker den i Tyskland kring juni-juli-skiftet och undrar varför jag missat detta? Här är ett annat långt klipp där alla mina favoritartister tolkar Sting’s (också favorit såklart) Fragile. På tal om Sting, Shape of my Heart, är nog den allra vackraste låt han har gjort. Den är inte så dum med Pat Metheny heller… även detta klipp från samma jazzfestival. Denna jazzfestival måste besökas helt klart.

Kommentera

