GI och pasta

Läste i tidningen i morse om att vit pasta minsann numera var ok att äta enligt glykemiskt index, det blir tydligen inte blodsockerskjuts av den.

Jag tror inte så mycket på alla dessa dieter vi ständigt överöses med, men GI är väl den jag tycker verkar vara vettigast av dem alla. Den har inte heller första fokus på viktminskning utan istället handlar den om ett mer hälsorelaterat ätande. Men tack vare GI har folket skytt vit pasta och fullkornspastan har därför lanserats, vilket jag aldrig har lärt mig att tycka om. Och kommer inte heller att göra. Wellpapp tycker jag rent allmänt inte smakar så angenämt och det är vad fullkornspasta smakar för mig.

Jag gillar inte heller svensk pasta (läs Kungsörnen) som vanligtvis är baserad på vetemjöl och vatten. Rent tapetklister rent ut sagt och enbart en smaklös kolhydratprodukt. Jag undviker därför försvenskad pasta. Billig pasta som är producerad utomlands är däremot vanligtvis baserad på durumvete och detta vete har naturligt högre proteinhalt. Väljer man dessutom pasta med ägg i har man med samma anledning en bättre pasta ur GI-synpunkt. Och det är ju vad äkta pasta består av – durumvete, ägg, vatten. Det vet ju varenda italienare!

Även om man nu väljer svensk tapetklistervariant eller hemlagad pasta motiverar det ändå inte att avstå från vit pasta, för man äter ju inte enkom pasta i en rätt, eller hur?Förhoppningsvis kombinerar man pastan med kött, fisk och/eller med en mjölkprodukt och då har man balanserat kosten med kolhydrater, protein och fett. Helt normalt helt enkelt! Samma gäller ju potatis som också fått ”skämmas” enligt GI då den höjer blodsockervärdet. Återigen äter man väl inte enbart potatis, den agerar främst som ett tillbehör, ett komplement i en rätt. Därmed förstår ni då också vad jag anser om LCHF (enligt principen inga kolhydrater, mycket fett)…

Och apropå LCHF som alla tycks följa nu och butikernas vilja att haka på trender… I de flesta recept som är vetemjölsbaserade produkter (således vetemjöl etc är av spannmål, inte så tillåtet i LCHF) som bröd t ex är det väldigt vanligt att just vetemjölet ersätts av mandelmjöl. Men jag har ännu inte sett mandelmjöl i butikerna, varför? Åker man några mil söderut (Spanien typ) finns det i varenda liten butik på hörnan. Det finns så mycket färdiga produkter, varför har inte detta hittat till hyllorna?

Det om detta. Jag följer dieter, men med skepsis. Bäst är att ifrågasätta dem och använda sunt förnuft. Kort och gott, äta balanserat (att innehålla kolhydrat, protein eller fett i kosten) och förbruka det man äter (motionera). Det är ju så enkelt… eller?

One thought on “GI och pasta

  1. Kicki skriver:

    Man får ta detta med alla olika dieter med en nypa salt tror jag, men håller med om att GI är bra!
    Har du sett att det finns en ny vit fiberpasta från Kungsörnen?

Kommentera

