Bagage…

Maken hade önskemål om att vi skulle enbart packa i kabinväskor så slapp vi konstra med att ödsla tid med checka in dem hela tiden. Eftersom vi skulle flyga mycket inrikes i landet var det ju en smart och väldigt praktiskt tanke. 

Men det är ju ett helt omöjligt uppdrag för mig, som alltid lyckas packa övervikt i min vanliga resväska och nu skulle vi vara borta i hela två veckor!! Inte lite han begär… Mitt största problem är väl necessären, den väger några kilo med allehanda livsnödvändiga pryttlar jag måste ha med mig (shampo, balsam, styling, mascara, ögonskuggor osv, osv). Visst, jag hade ju kunnat köpa sådant i Brasilien, men ekonomin tillåter inte det riktigt just nu! Men man vill inte vara totalt omöjlig så det fick bli en del omplanering av resegarderoben. Necessären var ju i det fallet viktmässigt inget problem, max 1 liter är tillåtet att ta med sig som handbagage, de mesta av pryttlarna i den sorterar ju under vätska.

Nåväl, min kabinväska gick till slut att stänga och mannen blev svårt chockad! Och mycket lättad. Jag kan säga att så mycket som vi har flugit under dessa fjorton dagar så var det ytterst bekvämt med enbart handbagage. På de flesta flygplatser checkar man själv in via automater, man slipper med andra ord att köa. Inte vänta i evigheter på bagageutlämningen. Inget klumpigt (milt uttryck) hanterande av väskan vid av- och pålastning i flygplanet.

Min necessär i form av ziplock-plastpåse av storlek enliters är istället fullmatad med engångsförpackningar, provpåsar etc. Just dessa provpåsar (sachets) är för mig omöjliga att öppna utan sax och jag vill givetvis få ut så mycket  som möjligt av innehållet, det är ju gratis… Vill ev kunna klippa lugg, naglar, tråd, kläder, papper etc under utlandsvistelsen.

Att ha med sax på flyget är en historia för sig själv. Jag vet inte hur många saxar jag skänkt till flygplatskontrollerna. Var gör de av alla saxarna egentligen? Kan de inte skänka/sälja dem när man går ut från flygplatsen igen? Men envis som jag är, har jag kollat upp hur reglerna verkligen är och minsann – man får visst då ha sax med sig i flygplanet! Den ska dock uppfylla två enkla krav; skärbladen ska vara kortare än fem cm och saxen ska vara trubbig. Jag har köpt på mig ett lager sådana saxar numera, billigt. Vi flög från Kastrup för byte i Frankfurt och inte ens i denna tråkiga och grymt strikta flygplatskontroll behövde jag lämna sax. Jodå, det blev utslag av den (den ligger synlig i necessären) men de har tydligen läst på om reglerna och jag och saxen fick passera.

Jag förstår egentligen inte logiken i de här säkerhetsreglerna. Varje enhet i påsen får max rymma 1 dl och isåfall inneha max tio st sådana i den. Det är väl ok, men man kan därefter gå till taxfree och handla en halvlitersflaska dryck och utan problem ta det med sig på planet. Konsensus? Eller pennor, de är väl spetsigare än en sax, fungerar säkert utmärkt att peta ut ögon på folk eller nåt…

Eftersom maken är resvan har han guldkort och vi kunde lyxa i lugn och ro i flygplatsloungerna. Frankfurts lounge är direkt ansluten till gaten, så otroligt praktiskt. Kl 22 gick vi på planet till São Paulo. Det är måndag kväll, den 26 juni.

2 thoughts on “Bagage…

  1. Carina (TotalBeauty) skriver:

    Oj! En kabinväska för 2 veckor inte illa.

    Bra att du tipsade om saxen, vill också ha med mig en när jag är ute och reser. I veckan blir det till att ge sig ut på jakt för att hitta en som har skärblad som är kortare än fem cm och trubbig🙂

Kommentera

