Midnatt i Malmö…

Jag har bloggstopp eftersom mina reserapporter från Brasilien tog väldigt mycket tid i anspråk. Jag måste ju plugga då och då också… Men idag fick jag en väldigt trevlig överraskning så det kan jag inte tiga ut!

Idag är det den 2 september och för fem år sedan denna dag gifte vi oss. Det var ju också ett av skälen till att vi gjorde resan till Brasilien. Vi pratade lite löst om att vi kunde ju gå på bio ikväll. Jag har tidigare fått två gratisbiljetter så vi kunde ju passa på att utnyttja dem nu. Väldigt mycket budgettänk just nu, jag får nämligen inte ens studielån för tillfället. Men bio är också flykt från vardag och pluggande så det duger alldeles utmärkt för mig.

Vi bestämde därför att vi skulle träffas i stada (Malmö) kring femtiden, maken körde direkt från jobb och jag tog bussen hemifrån.  Jag blev lite sen, så vi bestämde träff vid Jerns (skoaffär) vid Triangeln (Triangelen på ren malmöitiska…). Jag tänkte lite lätt att kanske vi råkar käka något på La Couronne (favorithaket) innan bion eftersom det ligger mittemot Jerns. Men slog bort den tanken snabbt, budgetliv råder ju. Istället köpte vi salta mandlar på torget som vi kunde goffa i oss.

Det var biopremiär ikväll på Woody Allens film Midnatt i Paris. Vi gillar båda hans filmer så det var ju ett givet val att se den. Att den utspelas i Paris (min favoritstad) försämrade inte direkt filmen. Sydsvenskan har gett bra kritik till filmen, medan Metro och City har i princip sågat den. Nåväl, en charmig film med bra skådespelare. Gillar egentligen inte Owen Wilson, men här gör han en riktigt bra roll. Slående hur lik han är mr Allen (den yngre versionen alltså)!

Efter filmen traskar vi mot bilen, då maken tycker att vi kan ju kolla hur det är på La Couronne bara för skojs skull… Och minsann, ett bord är visst ledigt! Jag fattar ingenting och tror att lappen om reservationen är kvar för att de som egentligen skulle ha bordet inte kommit. Men maken hade givetvis bokat bordet haha! Vilken överraskning!

Vi intar vår vanliga föda där – Moules Mariniere till mig och Ljummen Kycklingsallad åt maken. Och de tomma musselskalen får ju form av hjärtan, passande en sådan här dag! En mycket trevlig dag det blev.

Kommentera

