Vardagshjältar

Maken gillar inte katter. Häromdagen kom han dock hem lite moloken…

Han hade kört direkt från jobb för att tömma tidningshögen i återvinningsstationen här i byn. Containern var nyligen tömd och i den satt en liten katt som kanske tyckte det var varmt och gott därinne bland de få tidningar som fanns. Men stackarn kunde ju inte komma ut igen.

Så vad gör man? Min fasa var mest att några ointelligenta varelser skulle tycka det hade varit kul att göra en liten brasa eller något… Brandkåren var min första tanke, men det var ju kväll – alltså blev det 112. Efter diverse omkopplingar och omdirigeringar och samtal fick vi slutligen svaret att de skulle se vad de kunde göra… Inte riktigt ett svar jag kände mig trygg med.

Vår väns vän som jobbar inom brandkåren ringde vi upp. Där fick vi istället direkt svar och han agerade omedelbart även om han inte var i jour. Han ringde vidare något samtal till sina kollegor inom några minuter.

Polisen ringde en timme senare och meddelade att ingen katt fanns i containern… Det var ju en bekräftelse på att någon hade agerat och att ”vi ska se vad vi kan göra” faktiskt var att lita på. Jag tror inte att katten lyckats klara att klättra ut själv.

Så tack för hjälpen!

Kommentera

