Snälla bibliotekarierna…

Jag strök tvätt häromdagen och som sällskap lyssnade jag på Meny i P1. Nörd som jag är detta program ytterst intressant för mig, även om det idag bara var telefonväkteri…

I slutet av programmet pratades det om en nyutgiven bok vars innehåll ska knäcka en del matmyter som vi använder oss av av ren vana. Till exempel att momentet att låta pajdeg vila en halvtimme i kylen är onödigt. Inte i syfte att den senare ska bli frasig i alla fall.

Under dagen gick jag och tänkte på detta och blev såklart nyfiken på boken, men minnet är kort. Jag mindes bara att boken hette något med mat… Jag traskade till biblioteket för att hämta en reserverad bok och eftersom det var folktomt där så kunde jag ju lika bra sysselsätta bibliotekarien. Men det var såklart omöjligt att leta efter  i databasen.

Hemma igen letade jag på programsajten men inget fanns om dagens programinnehåll. Mailade till dem och hade ingen större förhoppning på respons förrän nästa dag. Men fem minuter senare plongade det till och då hade en av programledarna (Karsten Thurfjell) minsann svarat och gett klara besked.

Boken heter Matmolekyler och den är skriven av bland annat Lisa Förare Winbladh (som dessutom skriver matartiklar i Sydsvenskan!). Hon skriver också i en blogg jag följer; Taffel).  Jag skickade uppgifterna till bibliot och ganska omgående fick jag beskedet att boken är i detta nu inköpt och de har reserverat mig som låntagare. Jag har första tjing på den så fort den levererats. Jag tycker om vårt bibliotek!

Jag läser för övrigt en blogg som är riktigt rolig: Arga Bibliotekstanten, detta inlägg till exempel! Kan intyga att bloggaren inte jobbar på vårt bibliotek!

Kommentera

