Nollåttor…

Jag prenumererar på diverse jobbsökarsajter, även via Twitter, Facebook, Linkedin, bloggar etc.

Ofta ser man annonser som inte anger var de är baserade, man får helt enkelt leta sig fram en hel del klick bort. På sin höjd kan man hitta en gatuadress (tex Storgatan, Kungsgatan, Torggatan… gatuadresser som de flesta städer har). Egentligen är det ju i dessa fallen onödigt att ange stad för det är ju givet att adressen är i huvudstaden om inget annat angetts. Sverige hava tydligen inga andra kommuner än Stockholm!

Egentligen borde det vara oviktigt idag – i Sverige. I detta land som är ett av de mest uppkopplade i hela världen. Efter att ha pluggat i två år på heltid och distans (där allt har skett via internet, även grupparbeten) förstår jag inte varför distansarbete fortfarande är så unikt. Redan när jag gick i högstadiet (och det är läääängesedan) pryade jag på ett företag i Lund som faktiskt hade anställda som jobbade hemifrån. Det var framtiden sade de. Jahapp, nu är vi i framtiden och inte ser jag spår av att det har slagit igenom. Trist tycker jag.

Givetvis är det personliga mötet oslagbart, men den största tiden av arbetstiden jobbar man faktiskt självständigt, i synnerhet i min bransch (jag förstår såklart att alla branscher inte kan skötas på distans). Kundmötet ger så mycket mer, men dessa möten sker ju trots allt inte under hela arbetsprocessen. Idébollande, spontantankeutbyte, inspiration kan lika väl uppstå via Skype, MSN, FaceBook-chatten som snacket vid kaffeautomaten eller i fikarummet. Minst lika socialt.

One thought on “Nollåttor…

  1. Lena O skriver:

    Haha! Sverige haver exempelvis flera Stureplan. När folk pratar om Stureplansmaffian brukar jag fråga om de menar Stureplan i Borås, Linköping eller Sävsjö.

Kommentera

