Våffeldrottningen i Staffanstorp

Vi hade ett trevligt nyårsvakande hos MajGret och Sven tillsammans med SolBritt och Kjell, Barbro och Åke i Malmö i gårkväll. Vi kom hem halvtre på natten och vi sov tills vi vaknade dvs till klockan tio(!). God frukost med levainbröd och kaffe. Kaffet som jag satte i halsen (i rätt hals förvisso) då jag jag läste morgontidningen (gårdagens) och såg en bild från ett hemma-hos-reportage – hos mina föräldrar!! 

En specialbilaga om svenska högtider och Sydsvenskan hade besökt ”Våffeldrottningen i Staffanstorp” – dvs min mamma – den 25 mars på Vårfrudagen. Detta besök har inte  föräldrarna yppat något om, så snacka om att man blir överraskad.

För att citera från tidningen: ”Hon arbetade med mat i femtio år innan hon gick i pension. – Det syns på mig att hon är duktig på att laga mat, skrockar Arne Persson och klappar sig om magen”.

Och såklart är hon min härskande matexpert, det är alltid henne jag ringer upp när jag behöver robusta matlagningstips. Jag fick förresten en väl tummad gammal bok i födelsepresent i fjol (2011) av mamma som hon i sin tur fått av sin mamma; ”Rådgifvare för hus och hem på land och i stad”. Allehanda husmorstips således, skriven antagligen kring 1900, utgiven av Allers Familj-Journal. Boken är så tummad och lagad så utgivningsuppgifterna har fallit bort. Trevlig kuriosa som jag kommer att göra något intressant av, är min ambition. Här finns säkert en hel del praktiska tips som fallit i glömska.

Kommentera

