LCHF och sex cm senare!

Jag hade för ovanlighetens skull några nyhetslöften, bland annat det eviga gå-ner-i-vikt. Jag hade också tänkt att äta mindre kött… inte direkt en bra kombo.

Nåväl, jag hade väl också gått på lchf-kritikernas klagan på att köttkonsumtionen ökat pga denna diet/livsstil. Men man kan göra mycket gott på ägg till exempel. Och man får äta grönsaker!!

Jag har nu hållt på i fyra veckor och jag har gått ner 6 cm i midjan. Det tycker jag är fantastiskt för jag har inte tränat alls. Jag mår väldigt bra, är mätt och småätandet och det förrädiska nattätandet har upphört. Dock hade jag akut sockersug första veckan, kunde gå i taket på tårtrecept etc, jag som inte är så förtjust i tårtor eller kakor överhuvudtaget! Men det suget lade sig i andra veckan och känner inget sug sedan dess.

Jag gillar egentligen inte dieter, det är kortsiktiga lösningar som såklart ger snabbt resultat, men viktuppgången uppstår igen då man återgår till det normala ätandet, för det är inte menat att ha sådana dieter som livsstil, som långsiktig lösning. De enda ”dieter” jag tycker verkar vettiga är GI och LCHF. Jag hatar att följa matscheman (som någon annan planerat), jag blir uttråkad och begränsad. Trivs bättre med att få fakta och utifrån det själv bygga min dagsmeny.

Grundpincipen i lchf är ganska logisk och vettig. Främst ska man ju avstå socker. Det är inga problem för mig, jag går loss på salt mat före socker. Godis, läsk, kakor, tårtor osv är definitivt inte svårt att undvika för mig. I alla halv- och helfabrikat är det tillsatt socker för att smakförbättra – inte heller något jag konsumerar så mycket av. Inget någon mår bra av heller. Och chips som är min svaghet, är ju av potatis eller stärkelse, så tyvärr, får jag inte äta. Konstigt nog saknar jag inte det heller.

Bröd, pasta, ris, rotfrukter är kolhydratrika – som generar blodsockerskjuts – och ska därför undvikas. Pasta som jag älskar har jag än så länge inte saknat. Är jag bortbjuden äter jag vad som bjuds, men tar kanske lite mindre mängd av kolhydraterna. Men jag märker också att jag får lite lätt halsbränna efteråt då, vilket jag fått tidigare också, i livet före lchf.

Min lchf-meny är lite förlåtande. Jag äter hembakat fullkornsbröd på morgonen – mjölprodukter ska man inte äta egentligen. Två tunna skivor rikligt med Bregott och pålägg, kanske något med ägg ibland. Och en halv apelsin till och en kaffelatte på fullmjölk. Frukt ska man ju helst inte äta heller, men jag äter å andra sidan färre frukt nu än vad jag gjort tidigare. Ett äpple kan åka ner mot eftermiddagen som mellanmål utan att jag får blodsockerskjuts. På min frukost kan jag klara mig utan hunger eller matsug ca fem timmar!

Får jag matsug, knaprar jag på några rostade mandlar, oliver eller tar en skiva brie till exempel.

Jag är inte längre rädd för fet mat, den spärren släppte jag för många år sedan – kanske när jag läste mig till hur margarin framställs och fick väldig avsmak för detta artificiella smör-wannabe. En massa kemikalier (aceton, bensin mm) som sprutas in den vegetabiliska oljan för att ändra formen från flytande till fast… urk! Lightprodukter har jag sedan länge genomskådat, de är fullproppade med socker (som smakersättning för det borttagna fettet) plus en drös andra tillsatta konstifika ingredienser. Senast jag gick på Viktväktarna hade jag insett detta och tja det gick ju inte så bra att anamma deras program då deras agenda går ut på att äta kolhydratrik kost baserad på lightprodukter.

Man måste inte storkonsumera fett, typ dricka vispgrädde, äta en sked smör på raken osv som vissa tror. Jag tror detta är mer än provokation att få oss att ifrågasätta lightprodukterna. Lchf främjar ju de rena råvarorna och bevisligen så löser fett fett. Socker alstrar fettbildning. Och socker ger beroende, du får snabb energikick – men blodsockret faller för fort vilket ger huvudvärk, trötthet och nytt sug efter socker – ond cirkel. Socker stimulerar hungern, medan fett ger tydlig mättnadssignal. Jag läser en mängd bloggar i ämnet, och läser också några böcker i ämnet (just nu Fettskrämd) så detta jag nu beskriver är inget jag enbart själv upplever, det finns mycket dokumenterat kring detta.

Sex cm minus i midjemått på en månad säger jag bara! Utan att träna och av att äta gott! Bevis nog säger jag! And me like it very much a lot (för att citera en av kockarna från det brittiska Masterchef)!

4 thoughts on “LCHF och sex cm senare!

  1. matverkstan skriver:

    Tycker du skriver väldigt sunt. Jag försöker själv dra ner på tex bröd, pasta osv. Mest för att min mage mår dåligt av det men jag har även märkt andra fördelar!

Kommentera

