När unga dör unga…

Igår lyssnade jag på Sommar i P1. Det var ju lite speciellt, programmet sändes i Sverige, Danmark, Finland och i Norge dagen till ära. Eskil Pedersen, ledare för AUF (Arbeidernes Ungdomsfylking) var sommarpratare. Han hade även hade varit på Utøya, då för exakt ett år sedan.

Jag rös när han spelade en av de första låtarna – Lalehs Some die young, där spelad med en norsk artist. Helt plötsligt fick hennes låt en ny innebörd och jag tåras i ögonen var gång jag tänker på det. Laleh skrev visst låten för många år sedan med tanke på trauman hon varit med om i sin barndom/ungdom. Jag såg Laleh framföra låten i Skavlans program i vintras och den grep mig direkt och jag imponerades av henne. En sann begåvning!

Den norska sångerskan Frida Amundsen hade tolkat den med enkelt gitarrlir och hade gjorde den till ära för alla de unga offren som miste sina liv för ett år sedan. Läs mer om det ”fenomenet” här. Den tolkningen spelades i Sommarprogrammet och jag rös. Minnet från Utøya är verkligen så, några dör unga. Så otroligt onödigt.

Och av varenda uppmärksamhet på detta gnuggar en viss person sina händer, han får ytterligare publicitet och bekräftelse på att han gjort något som verkligen satt spår i historien. Förhoppningsvis misslyckades han på en punkt iallafall; jag tror och hoppas att demokratin blev mycket starkare efter attentatet. Och att vi har insett att vi lever på samma planet och att mångfald verkligen är av godo.

Har ni tänkt på att ön ser ut som ett hjärta om man ser det från en viss vinkel!

Kommentera

