Vilse i Lund…

Nej, egentligen inte. Lund är jag uppvuxen i men det är ju förvisso ett tag sedan.

Jag skulle till Höör (av alla ställen) på en mycket intressant föreläsning på kvällen. Jag kollar av Skånetrafikens Reseplanerare på förmiddagen och får förslaget att åka buss till Hyllie för att där byta till tåg. Enligt mitt önskemål ska jag vara framme ca tio minuter innan så jag har tid att irra runt kring Höörs station. Alldeles i näheten skulle föreläsningen vara, men ändå.

Jag kom inte längre än till Lund. Tåget stod stilla ett tag, vilket inte någon höjde ögonbryn för. Helt normalt. Tåget hade ju stått stilla i Hjärup en stund för att invänta mötande tåg, eller något. Vardag… Det var väl samma orsak här då.

Klockan hade närmat sig lite över sex – dvs knappa halvtimmen kvar tills föreläsningens start, började förstå att jag inte skulle komma i tid – då vi fick besked om att tåget kommer att gå tillbaka till Malmö. Skulle man vidare mot Eslöv/Kristianstad fick man således gå av och hitta på någon annan lösning. Ersättningsbussar skulle komma, men när, hur och var visste de inte.

Jag har retat mig på förvirringen och brist på information både i Malmö och även här på Lunds busstation. Det är ju inte så att bussarna och dess hållplatser finns samlade på en och samma plats. De är utspridda lite här och var, på andra sidan gatan, runt hörnet osv. Inte speciellt konstigt med det, men informationen om det  är galen. Snurrigt i synnerhet för stackars turister.

Ok, precis vid tågstationens entré finns en karta över Skånetrafikens buss- och tågnät. Jag kan spåra att buss SWE1 går till Höör. Var finns hållplatsen? Går den ens från Lund? På andra sidan gatan(!) finns en översiktskarta över hållplatserna så jag traskar dit. På den kartan har varje hållplats en bokstav. En lista bredvid finns angivet vilka bussar som landar vid resp bokstavshållplats.

Hittar ingen buss med SWE1 i listan. Hm, vilken buss ska jag då ta ifrån Lund? (Borde egentligen då traska tillbaka igen för att kolla nätkartan, men struntade i det. Jag hade då redan insett att jag inte kommer att hinna innan föreläsningen är slut om jag ska byta bussar osv.) En man står också och tittar på kartan, han har uppenbarligen problem med väderstreck. Han pekar på ett torg på kartan som på kartan visar till höger men på riktigt är till vänster! Kartan är såklart ritad med norr uppåt, precis som brukligt. Men varför är kartan då inte satt i riktning mot norr då? Alltså är allting tvärtom på kartan. Varför göra det så svårt?

Det hade också varit bra och relevantare om det på kartan stått var till exempel ICA-affären ligger (mittemot över gatan) än vad de olika torgen i närheten heter. Om jag inte kan staden vet jag inte vad torgen heter om jag inte går dit och kollar! Man-går-inte-till-torgen-och-kollar!! Den tiden eller lusten har man inte riktigt när man letar buss etc pga ev tidsbrist. Inte så sexigt att missa bussen pga att man var osäker och inte visste/hittade för att kanske vänta en halvtimme på nästa… Och apropå det, tavlan som anger när resp bussar och tåg avgår fanns ju någon annanstans… men det förstod ni kanske redan!

Vad jag hade önskat att jag hade kunnat programmera en app som kunde ha guidat mig vart och vad jag skulle välja istället för att irra runt på området och trängas med andra resenärer som också fick ändrade planer. Vi var en stor drös kan jag säga.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/hundratals-tagresenarer-strandsatta1

 

4 thoughts on “Vilse i Lund…

  1. christer johansson skriver:

    Verkar som att Skånetrafiken fått Västtrafiksjukan….
    Skånetrafiken fick ju ändå pris för sitt tydliga arbete och genomtänkta trafik med mera….kanske var det bara ett pris för den ”inbördes beundran-klubben” ?

    Västtrafik har åtminstonde fått en reseplanerar-app som funkar fint, med gps och allt…kan t.o.m. tala om för dig när det är dags att byta tåg/buss/båt på din resa. Om bara trafiken hade funkat i övrigt då….

    • ingrita skriver:

      Haha, vad komiskt! Skånetrafiken är bra för det mesta men deras Reseplanerare har de försämrat och fungerar än sämre som app!
      Men så bra att Västtrafik har tänkt ett steg längre iallafall!

Kommentera

