Födelsedagar

Maken och jag fyller båda år i augusti, med nio dagars mellanrum. Standard är att vi firar oss båda samtidigt, vilket är helt okej. Hans födelsedag inföll på en fredag i år så vi bjöd hem flocken att grilla och äta i trädgården den dagen. 

Jag hade inte riktigt hunnit hitta presenten till honom då, så det blev ingen leverans förrän igår.

”Älskling, vill du hämta Coca-Colan i kylen i källaren?” bad jag honom. Han tyckte det var lite konstigt eftersom jag lätt kunde ha hämtat den själv, men han sprang ändå ner och hämtade den. När han kom upp med Cocan och inget annat, frågade jag om han inte hittade något annat… Nä, vaddå!? svarade han lite irriterat. Dög nu inte detta, tänkte han antagligen.

Jag hade nämligen lagt hans present i kylen, trodde inte han skulle ha svårt att missa den. I paketet låg ett Pierna de Cordero, dvs lammlägg. Eller nåja, lammstek med ben. Denna rätt är hans absoluta favorit när vi är i Spanien och han lyser upp mer än små barn gör på julafton när han får in rätten på restaurang. I Spanien serveras den långa varianten , alltså hela benet och det kan se smått makabert ut… Tyvärr börjar det även i Spanien bli sällsynt. Och att hitta detta ens i butik här i Sverige är än mer omöjligt.  Därför kunde jag inte riktigt komma med present till rätt datum…

Till slut hittade jag iallafall svensk ekologisk lammstek med ben på Caroli – tack och lov för Malmborgs där, säger jag bara! Maken kokte steken snabbt och sedan späckade jag den med vitlök och rosmarin, gjorde en glaze med sesamolja, sesamfrön, soja, socker och sweet chili. Så grillades steken därefter.

Jag gjorde en sås på gräddfil, vitlök, hackad färsk rosmarin och honung. Vi hade några ugnsrostade ostpotatishalvor kvar från en fest några dagar tidigare, som vi också grillade. Dessutom grillade vi några lammfileer som vi plockat upp från frysen (från Irland, tror jag). Lite pressgurka och rostad paprika till det.

Steken blev perfekt tillagad,  så otroligt mör och den smakade milt av lamm. Däremot var filén mer smakrik (dvs mer och mindre angenäm smak av kofta) och skillnaden på fryst och färskt var så uppenbar. Och att det inte var svenskt lamm gjorde  stor skillnad, det var tydligt. Köp svenskt lamm och kom över koftsmaksnojan, är mitt råd!!

Jag tror detta var det godaste jag ätit någonsin, ärligt talat. Smakkombon honung, rosmarin, vitlök satte piff på lammet och det är nog världens bästa mix, enligt mig.

Till detta drack vi rött vin från Ribera del Duero. Detta vin gifte sig ypperligt till alla smakerna. Det slår nästan Amarone i mustighet! Är det Spaniens svar på Amarone kanske?

Som vi frossade, inte ens efterrätt orkade vi äta.

2 thoughts on “Födelsedagar

Kommentera

