En kväll på stan…

Stämde träff igår med bästa vännen efter jobb i stan.

Hon hade pratat sig hes om en klädbutik på Friisgatan nämligen Folk Malmö. Lät intressant, förstod att urvalet är färggrant, alltså väcker det nyfikenhet hos mig. Jodå, klart godkänt utbud. Blev inget inköp för mig, har mättat mitt köpbehov för tillfället. Vid Davidshall ligger också en butik som jag gillar – Tjallamalla. I fönstret har hängt en kjol/klänning som har kallat på mig, så den blev hälsad på också igår. Tjallamalla är en ny favorit hos mig, gillar deras etiketter också, bästaste illustratören som förgyllt dem.

I kvarteren Friisgatan är jag inte ofta och på vägen till butiken spanade jag lite efter bra fika/ätaställen, vilket var planen – att käka lite efter butiksspanet. Tre restauranger på rad där som var intressanta. Vi sögs in i Raw Food House. Vännen är vegetarian och jag har blivit extra nyfiken på laga och äta vego. Jag råkade se en fransk dokumentär häromdagen om köttkonsumtionen och blev övertygad igen om att inte äta kött (eller åtminstone minska på det), av helt etiska skäl.

Jag kommer inte sluta helt, men jag kommer dra ner på köttätandet rejält. Har länge hävdat att vi inte är skapta att äta kött, men tyvärr har jag fått smak på kött så jag lär inte kunna sluta helt. Vi verkar glömma att det är levande varelser vi äter och det blev väldigt tydligt i dokumentären. Den glömskan var uppenbar i sorteringen i kycklingfabriken i den dokumentären t ex. Likna det vid Auschwitz så blir man rejält äcklad. Hur behandlar vi djuren egentligen? Tragiskt.

Jag hade nyligen läst en recension i tidningen om en vegorestaurang i Malmö och den hade gott beröm. Generellt brukar vegomat vara ganska oinspirerad. Klyschan är att man efterliknar kötträtter vilket är ganska fantasilöst – som att forma en qournröra till en kycklingfilé exempelvis. Hade gärna ätit den som det den är, en svamp! Bong skriver ”Ju mer man väljer att begränsa sig, desto mer uppfinningsrik måste man vara. Som raw food-kock gäller det att tänka till för att undvika att maten smakar torrfoder och hö”. Precis så är min nyfikenhet på vegomat, en inspirerande utmaning.

Raw Food House Malmö

Raw Food House Malmö (fotograferat av vännen)

Tänkte ju att det hade passat att käka där (som jag ju inte visste vilket det var, än). Men det visade sig att vi hade landat på just rätt ställe. Kan bara skylla på ödet. Vi beställde varsin ranchburgare (!) men den påminde bara till utformningen av kötträtten. Smakade varken köttsubstitut – eller hö för den delen. Allt var veganskt, glutenfritt och laktosfritt. Och inte uppvärmt, max 42 grader ska det hållas, eftersom det är raw food – rå kost. Lite väl kall serverad tyckte vi, men störde inte nämnvärt heller.

Ikväll är det broccolibiffar på menyn härhemma. Mums! Eller kanske ricotta fritters a la Jamie Oliver…

2 thoughts on “En kväll på stan…

  1. Annika Dacke skriver:

    Vadå ”Generellt brukar vegomat vara ganska oinspirerad”? Då tror jag du har ätit den s.k. vegomat som man får på restauranger som inte haf det som en naturlig del i sitt utbud. Jag äter aldrig på sådana, för man blir varken mätt eller glad.🙂

Kommentera

