Mästerkocken 2013 – what’s in it for me?

Satt och slötittade på TV4Play i morse, valde att se veckans missade program av Sveriges Mästerkock. Blev uttråkad. Igen.

Inte ett endaste enda litet mattips under hela programmet!? Lagas det överhuvudtaget mat i programmet? Fortfarande är det bara fokus på tävling, nerver, hjärnsläpp, oro osv. Är det underhållande att det tjatas om tävlingsvåndan? Att det handlar om kockande är tydligen bara en bisak. Kunde lika gärna varit tävling i städhjälp, båtrace, frisyrkamp etc… Är det liksom själva sportutövandet som är viktigt, finns det ju ett otal andra program att följa…

Det är amatörkockar som tävlar har jag förstått. Ribban är så mycket högre denna säsong hette det. Jaha, om man nu ska göra en pizza, ska man väl inte bli blockerad av att man inte har en bakmaskin (avsnitt 7)!! Förstår inte vilken ribba de har utgått ifrån vid val av tävlande. Om man nu kvalar till en kocktävling ser man väl till att läsa på mesta inom matlagning. Innan!

Vad jag förstår och hoppas är att deltagarna på något sätt får lära sig laga mat professionellt, att det liksom ingår i projektet. Skillnaden på amatörkock och mästerkock är väl att amatörkocken inte lagar mat som yrke. I denna säsong verkar det som om man inte ens lagat mat alls. För att få kalla sig mästerkock måste väl innebära någon sorts utbildning, inte bara att man klarar att prestera i en serie tävlingar… Men det verkar vara hela programidén, vad som sker i en tävling? Jag ser inte underhållningen i det, vad är behållningen för mig som publik/åskådare? Jag är liksom intresserad av mat, lite mindre road av tävlingar och dess psykologi. De ska alltså avancera från amatörkockar till att bli mästerkockar, de får antagligen lära sig avancerad matlagning. Vart framgår detta?

Hade varit kul att åtminstone fått veta några tricks på vad en lyckad pizza består av. Vad hade deltagarna valt för ingredienser och varför och hur tillagade de det!? Nu ser man mest att Per, Leif och Markus kan peka och peta i maten. Inte så spännande…

Ja, jag är matnörd och tittar gärna på matprogram. Ett tag hade vi tillgång till en brittisk kanal som hette BBC Food. Jepp, precis vad det låter som – en tv-kanal med program med fokus enbart på mat.  Som hade sändning dygnet runt. Bara mat! Här har jag bl a följt det brittiska originalet Masterchef Goes Large vilket har en helt annan uppbyggnad, dvs de-fokuserar-på-matlagning! Konceptet har sålts vidare till flera länder och verkar vinna tittarpriser här och där också. Programidén har under åren omarbetats och den australiensiska versionen är väl vad den svenska versionen efterliknar mest. Men i landet DownUnder fokuserar de minsann också på matlagning. De har programinslag med undervisning, där man åtminstone får intryck av att det är en skola, inte bara en tävling till en (förmodlgen) hedervärd titel. Då blir programmet intressant även för ej tävlande, enligt mig.

Visst, på TV4’s hemsida finns klipp som är ”utbildande”. Men det verkar mest vara ditlagt av tvång, de vågade inte lägga ut det i programmet på bästa sändningstid…? Kanske är risken att folk lär sig för mycket? Tror inte det.

Nej, jag kan nog slippa svenska Mästerkocken fortsättningsvis.

Jag kritiserar inte deltagarna, jag vet att många av dem har kunnat förverkliga sina kockdrömmar tack vare programmet – och gör det bra. Det jag saknar är lite mera innehåll/substans än bara tävlingsutförandet. Just nu är det ju typ som att äta färdigköpt lasagne istället för att laga den själv. Den blir så mycket godare om man får lära hur man tillagar den…😉

2 thoughts on “Mästerkocken 2013 – what’s in it for me?

  1. ordlena skriver:

    OJ så jag håller med dig! Programmet är en klar besvikelse om man är intresserad av just matlagning. ”Som att äta färdigköpt lasagne” – haha, precis så känns det.

Kommentera

