Coctél de la Isla

Maken kom hem en gång från sin affärsresa i Ecuador med en gåva från dem han hade besökt – en marmelad. Och av namnet att döma borde den kanske vara från Galapagos-öarna; ”Cocktail från ön”. Den var ju så god så han fick beställa en till. Inte den billigaste, men väl värd det.

När då burk nummer två var på slutfasen fick jag ju försöka mig på att efterlikna den smakmässigt. Etiketten anger en del ledtrådar så det borde inte vara så svårt…

marmelad

Maracuya är besläktad med passionsfrukt, men har ett ljusare skal. Här i Sverige får man ju ta vad som finns och passionsfrukt är inte fullt så syrlig som maracuyan.

Nå, första försöket blev inte så bra, för söt. Andra gången blev kanske bättre. Tyvärr kunde jag inte jämföra för originalet har nu börjat bli gammalt…

Och det har blivit fördröjt i mitt kökslabb eftersom alla ingredienser inte funnits hemma eller varit tillgängligt samtidigt. Eller så har något blivit gammalt när jag väl köpt hem det som saknades. Dåligt med logistiken där.

I söndags satte jag igång iallafall, hade allt hemma. Trodde jag… Passionsfrukten hade torkat totalt. Mangon hade också gett upp… Mot butiken och införskaffa det igen då.

Och jadå, marmeladen blev smarrig. På skorpa, vitt kex etc. Till ost, brie eller till vanlig frukost.

Av någon anledning hade jag fått för mig att det skulle vara färska aprikoser i, vilket det inte verkar vara i grundreceptet. Å andra sidan gav de bra konsistens, smak och vätska till min version.

Här är mitt recept:

2 apelsiner
1 citron
12 passionsfrukter
2 bananer
1 mango
10 färska aprikoser
1,5 kg syltsocker
2 vaniljstänger
3 krm askorbinsyra
3 krm natriumbensoat

ca 3 kg

Hacka eller skiva apelsiner och citroner (tvättade, med skal), passionsfrukt, bananer och aprikoser i centimeterstora bitar. Lägg i stor kastrull med sockret. Snitta vaniljstängerna, skrapa ur fröna och lägg både vaniljkapslarna och fröna i kastrullen. Koka upp och låt puttra ca 10 minuter. Mixa grovt med mixerstav. Blanda askorbinsyran och natriumbensoat med några skedar av marmeladen, blanda i. Skölj glasburkar i hett vatten blandat med natriumbensoat innan de fylls med marmeladen. Ställ burkarna för förvaring uppochner (vacuumeffekt) i kylen. Eller frys in, då kan man utesluta konserveringsmedlen.

Jag fiskar upp vaniljstängerna, sköljer dem. Låter de torka i hushållspapper. Mixar dem sedan – när de är riktigt torra – tillsammans med (stevia)socker i kaffekvarnen. Voila, så har man äkta och riktigt gott vaniljsocker.

Kommentera

