Baklänges bankkonto

Ekonomin är inte på topp och jag försöker agera efter det köpstopp jag därför har. Går inte så bra. Köpstoppet omfattar smink, kläder, tidningar – sådant man inte behöver. Smink är svårast att inte köpa…

Jag är dock inte helt beroende och njuter lika mycket av att känna och se på olika sminkkollektioner utan att jag-måste-köpa. Klarar alltså att lämna butik utan inköp.

I en av butikerna, där jag tydligen är stammis – jag blir glatt hälsad på, får kommentarer om min snygga make up osv – skulle jag köpa en nattkräm. Kan tillägga att nattkrämen är billig, i princip ”ren” (dvs innehåller inte vaselin, mineraloljor eller andra syntetiska oljor) och finns bara hos denna butikskedja. I övrigt bryr jag mig inte om ifall det är en nattkräm, antirynk osv. Nattkräm är fetare och går lika bra att använda dagtid, särskilt till min torra hy. Begreppet antirynk fnyser jag åt, det finns inga undermedel (läs dyra) som kan kuva rynkorna. Principen är att inte torka ut hyn, så en bra hudkräm (utan syntetiska ämnen) gör det jobbet lika bra. Nattkrämen jag köper kostar 125 kr.

Nåväl, i kassan tittar jag lite på expeditens makeup och hennes ögonskugga är ju bara så ursnygg. Lite mörkblåviolett, klär henne jättebra. Mörkhårig, ljus hy, brunögd(?). Jag frågar ju givetvis vad det är för mejk och hon slussar mig tjänstvilligt till Guerlains ställ.

Guerlain har bra produkter, dock galet dyra. Det är en kvartett, kostar åttahundranågonting! Det går ju tokbort, inte ens om jag hade haft råd.

Tyvärr kan jag nu inte släppa det, maniskt börjar jag googla skuggan och hittar den på en utländsk webbshop, priset är hälften kanske. Fortfarande för dyrt… Det hjälper inte att jag faktiskt har en mängd ögonskuggor hemma som jag faktiskt kan blanda. Köpnerven är aktiverad.

Så jag tänkte, att när man får sådana här onödiga köpbehov, att man startar ett bankkonto där man sätter in kostnaden istället. Låter bli att köpa föremålet för sin mani och får på så vis en belöning för att man kan behärska sig i onödiga köp.

Högst på min önskelista är en MacBook (det är en bärbar dator, ifall du undrade, jag vet att du läser min blogg, mamma…). Får jag tillräckligt många galna köpbeslut som jag lyckas dämpa och sätter in motsvarande summa på kontot istället, kanske jag snart har en. Låter inte ”bakvänt sparande” som en bra idé?

 

One thought on “Baklänges bankkonto

Kommentera

