Smarta kakan

Receptet till den här kakan fick jag för längesen av min mamma, som i sin tur har fått den av någon annan… Jag har skrivit om denna tidigare här i bloggen, men den är så bra att den är värd att skriva om igen.

Vi hade gäster i fredags för att manifesta att palmliljorna i trädgården slagit ut. En av våra vänner suckade längtansfullt när vi flyttade in i huset, när han såg palmliljorna. Han har alltid gillat dessa, tyvärr bor han i lägenhet och har svårt att plantera sådana på lilla balkongen. Så istället försöker vi träffas hos oss när blommorna slår ut.

Det blev grillat, någon enkel ihoprörd kall sås till det. Färdiga pommes frites. Makens speciella paprikaröra (som han har ärvt receptet från sin spanska mamma. Receptet vill han inte sprida tyvärr).

Kakan är sjukt enkel att göra och ger alltid ovationer. Den här kakan har jag bjudit på ett otal gånger. Bland annat på en arbetsplats (Invima) där vi turades om var fredag att baka kaka till eftermiddagsfikan. Och inget annat dög än hembakat! En morgon insåg jag att det var min tur och fick därför ta till denna nödlösning och kaka. Det tar typ två minuter att röra ihop, ingredienserna finns normalt sett alltid hemma, och under tiden den gräddas hinner man med både med att duscha sig och fixa morgonmejken.

Man kan variera den hur man vill. Ibland serverar jag den som den är, ibland tillför jag kardemumma i den. Fyller den med plommon eller äpple ibland. Och som den här gången strösslade jag färska jordgubbar ovanpå innan servering. En klick vispad grädde till om man vill. Eller glass…

Här är receptet. Gunilla-kaka brukar den kallas.recept

gunilla-kaka

One thought on “Smarta kakan

Kommentera

